конспект уроку



Українська мова


Прикметники синоніми й антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.






Вчитель початкових класів:
 Прокопченко О.М.




2014



Мета:         поглибити знання учнів про синоніми та антоніми на прикладі розгляду прикметників;
розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники в переносному значенні;
тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на питання;
виховувати любов до природи.

Обладнання:     картина зими, сніжинки, індивідуальні картки.

Хід уроку:
I.  Організація класу.

Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти просто молодці!

II. Мотивація.

Відгадування загадки.
Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі,
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця,
Рукавом махає
Сріблом все вкриває.

Здогадалися що ж це за цариця?
А й справді до нас наближається красуня - Зима.  Скільки  чарівних свят вона несе! Як чудово прикрасить зима дерева, землю. То ми вже сьогодні почнемо допомагати зимі. За кожне правильно виконане завдання на наше дерево буде падати сніжинка.
І від того чи багато сніжинок буде на дереві, ми оцінимо нашу роботу на уроці та ваші знання.

III. Актуалізація опорних знань

1.     Фронтальне опитування
-         Над якою темою ми працювали на минулому уроці?
-         Що  означає прикметник?
-         На які питання відповідає?
-         З якою частиною мови повязаний?
-         Яким членом речення виступає?
-         Яку роль у мовленні виконують прикметники?

1 сніжинка

   2. Хвилинка каліграфії
-    З з  зи  ма  оз  зли
-    Чудова морозна білосніжна
-         До якої частини мови належать ці слова?
-         Що вони позначають?
-         Чи можна їх повязати зі словом зима?
-         За допомогою чого?

2 група: Білосніжна, нам, принесла, зимонька, сніжок, срібний.
-         Зверніть увагу на дошку?
-         Чи можна цей запис назвати реченням?
-         Що таке речення?
-         Складіть речення

Білосніжна  зимонька принесла нам срібний сніжок.

 - Яке речення за метою висловлювання?
 - А за інтонацією?
 - Підкресліть граматичну основу речення.
 - Знайдіть і підкресліть  прикметники.

2 сніжинка
1 група: Завдання на картках

Прочитайте текст. Виберіть і запишіть прикметники.

От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така чудова.
Міста чистенькі, білі села
Зима і радісна й весела.
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і білосніжна.
Вона буває і серйозна
Суха і вітряна й морозна.
- Прочитайте вірш.
- Прочитайте завдання, яке отримала ваша група.
- Зачитайте виписані слова. Доведіть, що ви не помилились.
- Яку ж роль у нашому мовленні виконують прикметники?
3 сніжинка

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Буква до букви-слово вродилось.
Заусміхалось, заколосилось.
Сонце зраділо слову,як брату,
Слово-це щастя, слово-це свято.

Слова, неначе кольорові камінчики. І недостатньо їх назбирати в купу… треба ще й уміти складати узори з них, а для цього треба розуміти значення слова.
Сьогодні ми попрацюємо з прикметниками, близькими і протилежними за значенням, вжитими у прямому і переносному значенні.

V. Вивчення  нового матеріалу.

1. Спостереження за прикметниками-синонімами.
- Пригадайте, що ви знаєте про синоніми.
- Розумний, тямущий, чепурний, кмітливий.
- Прочитайте слова, записані на дошці.
- Яке слово зайве? Чому?
- Доберіть до нього синоніми
- Чепурний-акуратний, охайний.

4       сніжинка
2. Вибірковий диктант.
- Виберіть і запишіть синоніми до слова малий.
Веселий, зелений, крихітний, черговий, дрібний, високий, холодний, шкільний, мізерний, невеликий.
- Прочитайте записані слова. Чому ви вважаєте їх синонімами?
Чи можна вважати слово високий антонімом до слова малий?Чому?
- Пригадайте визначення слів-антонімів.
- Доберіть антоніми до слів малий, високий.

5 сніжинка

Фізхвилинка.

3.Спостереження за прикметниками-антонімами.
Робота з підручником. С.97, впр.194
- Яке завдання треба виконати?
- Чому навчають нас ці прислів’я?
- Чи потрібно працювати, щоб досягти успіху в житті?
- Яку роль відіграють антоніми у прислів’ях?
- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?
- Як ми можемо це визначити?
- Спишіть прислів’я із прикметниками-антонімами. Підкресліть прикметники.
6       сніжинка
4.Спостереження за прямим і переносним значенням прикметників.
С.98, впр.195
- До кожного прикметника, поданого в словосполученні, добери і запиши відповідний антонім. При потребі скористайся довідкою.
Легкий мішок-важкий мішок.
Легке завдання-важке завдання.
Гаряча вода- холодна вода.
Гаряча вдача- спокійна вдача
Порожня голова- розумна голова.
Порожня бочка-повна бочка.
- Зачитайте словосполучення у яких прикметники вжито в прямому значенні; в переносному.
- Скласти і записати речення:
1 група - зі словосполученням мякий характер.
2 група - зі словосполученням мякий хліб.
7 сніжинка
VI. Закріплення та систематизація знань.

1.     Гра « Скажи без затримки.»
Важкий-легкий, великий-малий, висока-низька, повна-порожня, лівий-правий, широка-вузька, верхнє-нижнє.
2.     В якому словосполученні слова-прикметники вжиті в переносному значенні.
Гострий ніж-гостра суперечка.
Срібна ложка-срібний голос.
Гіркий перець-гіркі сльози.
- Як ви розумієте поняття «переносне значення» слова?
3. Доповніть висловлювання відповідним за змістом іменником.
Спокійна, лагідна, турботлива (матуся).
Холодне, біле, шоколадне(морозиво ).
Морозна, сніжна, люта (зима).
8 сніжинка
VII. Підсумок уроку.

1.Продовжіть речення.
- Сьогодні на уроці ми працювали на..(прикметником).
- Виконуючі різні завдання ми вчилися…(розрізняти і вживати в реченнях прикметники-синоніми і прикметники-антоніми, використовуючи в мовленні прикметники в прямому і переносному значенні).
2.Узагальнення вивченого за опорною схемою.

Синоніми                                  Антоніми

Прикметники

Пряме значення              Переносне значення

- Що вам на уроці вдалося найкраще?
- Які завдання вам давалися складніше?
- Чи знадобляться вам знання, отримані на уроці у житті? Де саме?
- Погляньте на наше дерево. Воно все в снігу.
- Як ви вважаєте, чи гарно ми працювали на уроці?


VIII. Домашнє завдання: с.98, впр.197(з поданими словосполученнями  скласти речення)













Я  У СВІТІ




Сім’я. Основні обов’язки в сім’ї.
3 клас












Вчитель: Прокопченко Ольга Миколаївна Спеціаліст вищої категорії
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 38 Запорізької міської ради Запорізької області, телефон 769-80-61



Мета:                   продовжити формувати уявлення про родину як частину суспільства, про її роль і місце в житті людини;
                   розвивати уявлення про деякі умови благополуччя родини;
                   виховувати турботливе ставлення до членів родини, відповідальність перед сім’єю, гордість за свій рід.

Хід уроку:

1.     Організаційний момент.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи взятись враз!
Розпочнемо свій урок,
Тож назад не зробиш крок.
Будемо трудитись гарно,
Не мине й хвилини марно.

2.     Актуалізація знань.
2.1   Цифра ця усім говорить,
Скільки днів до тижня входить,
Поряд стане буква «Я»,
То це буде вже сім’я.
Здогадалися про що піде мова на уроці?
2.2   Побудова асоціативного куща.
·        Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, що ви уявляєте?
·        А які відносини між членами сім’ї?

бабуся
мама                             спілкування
                   тато                                                           любов
                                               СІМ’Я
                   брат                                                           турбота
                            сестра                                     піклування
дідусь
·        А який синонім можна дібрати до слова сім’я?

3.     Повідомлення теми уроку.
Сьогодні розмова піде про найближчих і найдорожчих для нас людей. Про тих, хото, незважаючи ні на що, завжди готові надати нам допомогу і підтримку; про тих, хто нас любить і цінує найбільше у світі – про наших рідних, про родину.
4.     Вивчення нового матеріалу.

Готуючись до нашого уроку, я знайшла в одній із книг такі слова: «Будь-яка дорога починається з перших кроків, будинок – із фундаменту, а людина стає людиною тільки в родині.»
·        Поміркуйте над цими словами.
·        Як ви їх розумієте?
·        Чи згодні ви з ними?
4.1   Метод «Мікрофон» (звучить пісня «Українська родина»)

Навіщо       людині       родина?

Дітям
Батькам
Людям похилого віку

         піклування                    піклування                    турбота
         батьківська любов        виховання дітей           підтримка
         захист                           взаємодопомога           не бути самотнім

Висновок: родина потрібна, щоб не відчувати себе самотнім; щоб було про кого піклуватися; щоб відчувати захист від негараздів навколишнього середовища.

4.2   Робота над прислів’ями.
·        Птах спирається на крила, а людина на рідню.
·        Без сім’ї немає щастя на землі.
·        Годуй діда на печі, бо й сам там будеш.

·        Як ви розумієте зміст кожного прислів’я?
·        Як ви думаєте, хто становить родину?
·        А що таке рідня?
·        А що становить рід?

Фізична хвилинка.
Оцей пальчик наш дідусь ,
Оцей – то бабуся,
Оцей пальчик – мій татусь,
А оцей – матуся.
А цей пальчик – буду я,
От і вся моя рідня!

4.3   Розповідь з елементами бесіди
Дуже часто рід зображують у вигляді дерева. Чим віще і могутніше дерево, тим сильніший і міцніший рід.
·        Як ви вважаєте, що буде з деревом, якщо його позбавити коріння?
·        Що дає дереву коріння?
·        А тепер уявіть свій рід у вигляді дерева
·        Хто буде коренем вашого дерева?
·        А хто буде могутнім стовбуром?
·        Хто буде гілочками, що йдуть від могутнього стовбура?
·        А де ж на цьому дереві ви самі – наймолодші члени свого роду?

Висновок: отже, ви – маленькі зелені листочки; гілочки – ваші мами і тата, їхні рідні брати і сестри. Могутній стовбур – наші бабусі й дідусі. А коріння – це наші прадіди.

Уявіть, що страшна сила обрушилась на ваше дерево,розколола його і відокремила стовбур від кореня.
·        Чи довго зможуть прожити на ньому гілки і листочки?
·        Чому дерево загине?
·        Яка ж сила в корінні вашого дерева?

Висновок: корінь людського роду живить своє дерево особливими силами – сімейними традиціями, спорідненістю поколінь, пам’яттю предків. Людині важко без рідних людей, близьких по духу і по крові.

5.     Закріплення та осмислення знань.
5.1   Читання статті «Твоя сім’я. Родовідне дерево» з подальшим обговоренням.
·        Чому автору статті стало сумно?
·        Чи добре, коли людина навіть не пам’ятає імен рідних?
·        Із чим автор порівнює людей, що не знають або забувають своїх рідних?
·        Яких дітей автор хвалить, називає гарними?
·        Яким чином ми можемо дізнатись про наших батьків, дідусів, прадідів?
·        Як кожен із нас може стисло і зрозуміло розповісти про свій рід?

5.2   Бесіда з елементами розповіді.
У наших сім’ях традиційно мама – берегиня роду, тато – господар, а діти – помічники, радість для батьків.

Послухаємо загадки про найрідніших нам людей.

Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона голубить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами!
Відгадайте, хто це?

Сад зелений, а у ньому
Гордий дуб шумить гілками.
Дім красивий, а у ньому
Любий наш із нами ….

Мама й тато – люди, які дуже люблять свою дитину, завжди розуміють її хвилювання, подають руку допомоги,поділяють радість. Але і вони теж потребують і допомоги, і турботи, і поваги, і любові.
«Кожен твій крок, кожний твій вчинок – і хороший, і поганий – відгукується в материнському і батьківському серці радістю або болем, щастям або стражданням» (В. Сухомлинський).
5.3   Бесіда – рефлексія. (звучить голос новонародженої дитини).
·        Що означає цей голос?
·        Які почуття викликає новонароджена дитина у всіх членів родини?
Коли ви народилися – стали членом сім’ї, а коли підросли – у вас з’явилися обов’язки в сім’ї. Чи не так?
·        Які обв’язки ви маєте?
·        Як ви гадаєте, кому ви полегшуєте працю, виконуючи свої обов’язки?
5.4   Складання пам’ятки «Обов’язки дітей у сім’ї»
-         Допомагати мамі готувати їжу.
-         Прибирати помешкання.
-         Доглядати за квітами.
-         Піклуватися про молодших та старших членів родини.
-         Робити рідним приємні сюрпризи.
-         Створювати і підтримувати гарний настрій.
5.5   Виконання пісні про маму.

6.     Підсумок уроку.
Чому був присвячений наш урок?
Що таке родина?
Чому кожна родина повинна зберігати пам'ять своїх предків?
Що на уроці запам’яталося найбільше?
Над чим змусив вас замислитися наш урок?
Чи стануть вам у нагоді знання, отримані на уроці?

У народі кажуть: «Яке дерево, такі його квіти, які батьки – такі й діти»
Отже, багато що у вашому житті залежить від ваших батьків, від того, чого вони вас навчають, як виховують. А майбутнє ваших дітей залежатиме і від того досвіду, який ви отримаєте в сім’ї, і від того, чи зможете передати власні знання дітям.
7.     Домашнє завдання.

Зробити з батьками родовідне дерево свого роду.






Я і Україна



Що можна дізнатися, спостерігаючи за Сонцем (чому буває тепло і холодно?)
1 клас






Вчитель Прокопченко Ольга Миколаївна. Спеціаліст І категорії
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 38 Запорізької міської ради Запорізької області, телефон 769-80-61


Мета:
·                    формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини;
·                    вчити спостерігати за висотою сонця і встановлювати найпростіші зв’язки між висотою сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю;
·                    сприяти формуванню в учнів потреби для пізнання світу.
Обладнання:  маленькі сонечка, маски, соняшник, Сонце, сонечко, предметні
малюнки, іграшковий крокодил, підручник, зошит.
Хід уроку:
                          I.            Організація класу.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати,
Щоб не було у нас мороки
Всі готові до уроку?
Так гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаємо.
                       II.            Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні у нас буде не простий урок, а урок-подорож. Послухайте віршик і дізнаєтесь, кого на уроці ми будемо визволяти.
Сонечко у небі гралось
І за хмарку заховалось
Глянув зайка у вікно,
Стало зайчику темно.
А сороки-білобоки
Поплигали по полях,
Закричали журавлям:
«Горе! Горе! Крокодил
Сонечко у небі з’їв!»


-         Діти, яка трапилася біда?
-         Що ми будемо визволяти із пащі крокодила?
Шлях наш буде важкий. Нам треба подолати багато перешкод, щоб визволити сонечко, повернути його промінці. Долаючи кожну перешкоду, ми будемо здобувати 1 промінець, щоб сонечко знову засяяло на небі.
Отже, рушаймо!
                    III.            Перевірка домашнього завдання.
1 зупинка: «Спостерігай-ка».
-         Яка зараз пора року?
-         Який місяць? Число?
-         Який стан неба? (ясне, похмуре, хмарне)
-         Чи був вітер, коли ви йшли до школи? Якої сили? (слабкий, сильний, помірний)
-         Чи є опади?
Молодці, з першою перешкодою ви впоралися. І ось із-за хмарки трішки визирнуло сонечко, але поки ще без промінців.
Наша подорож триває.
2 зупинка: «Острів загадок».
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда –
Звичайна, підкажіть… (вода).
Увесь світ годую, а сама не їм. (Земля)
Між берегів текла, текла,
Мороз зміцнів – під скло лягла. (Річка)
В синім небі світлячки,
Не дістати до них рукою,
А найбільший світлячок
Вигнувся дугою. (Місяць і зорі)
Зелененьку сукню маю –
Її ніколи не знімаю,
Один – єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю. (Ялинка)
На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте
Жовте око, жовті вії
Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
У кубельце фрукти носить,
Стріне вас – ховає носик,
Кожух із голочок,
Хто, скажіть, це? (Їжачок)
Є у лісі хата,
В ній кімнат багато,
Тут живе отара
Добрих санітарів
Ти цю хату не чіпай –
Санітарам спокій дай. (Мурахи)
-         Як одним словом можна назвати слова – відгадки? (Природа)
-         Яка буває природа?
-         До якої природи належать земля, вода, річка, місяць, зірки? (Нежива)
-         До якої природи належать ялинка, соняшник, їжачок, мурахи? (Жива)
-         А людина?
-     Чим відрізняється жива природа від неживої? (Народжується, живиться, росте, розмножується, відмирає)
Молодці! І цю перешкоду ви подолали. Отже ми звільнили перший промінець з пащі крокодила.
3 зупинка: «Знайди зайве».
-         Який предмет зайвий? Чому?
1 група: гриб, береза, півень, місяць.
2 група: хмари, небо, вода, зорі, кіт.
3 група: плита, подушка, сонечко, рушник.
Ось вже і другий промінець засяяв.
                   IV.            Вивчення нового матеріалу.
4 зупинка: «Долина знайомств».
Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не задумувалися про його значення для життя на Землі.
-         До якої природи належить Сонце?
-         Що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «Сонце»?

Так, сонце, безперервно посилає на Землю світло і тепло.
Сонце – джерело життя на Землі і знаходиться від нас дуже далеко. Щоб до нього доїхати швидким поїздом, то не вистачить життя.
Маленькому промінчику Сонця потрібно всього 8 хвилин (маленька перерва), щоб спуститися на Землю.
Сонце – це зірка, величезна розжарена куля.
Якщо уявити Земля з горошину, то Сонце буде як великий кавун.
-     Уявіть собі, що Сонце зникне… Що буде? (темно, загинуть рослини, тварини і людина)
Земля потоне в темряві, все живе на Землі загине, і наша планета вкриється товстим шаром криги.
На щастя, таке не може трапитись.
Інсценування.
Засперечались якось між собою Соняшник та Сонечко семи крапкове: хто головніший – рослини чи тварини.

Соняшник:  Без нас , як їжі , не змогли б прожити  ви жодного дня. І житло ви будуєте на деревах чи кущах . Ми і повітря для вас очищуємо від пилу і бруду. І що ви б  , тварини без нас робили? Нічого. Навіть дихати не змогли б.
 Сонечко: А без нас,  ваші  квітки ніколи б не давали плодів. І хто вам допомагає розселитися по світу , як не ми? А ще ми покращуємо грунт, де ви ростете. А ще….а ще…..а ще…….
 Сонце :  Не варто сперечатися. У кожного з вас своя роль на цій планеті. У матінки – Землі немає хороших чи поганих, корисних чи непотрібних дітей – рослин чи тварин. Проте без мене, Сонця , неможливе ваше життя. Я не просто розганяю темряву ночі , а зігріваю вас. Моя енергія розподіляється між усіма живими організмами.
-         Сподобалась вам казочка?
-         Хто її герої? (сонце, соняшник, сонечко)
-         Як одним словом ми можемо назвати героїв казки? (сонечко)
-         Кого ми можемо назвати Сонечком?
-         Комаху
-         Рослину
-         Сонце (зірку)
Слово має декілька значень.
-         Як Сонце вирішило суперечку між Соняшником та сонечком?
Діти вішають 3 промінець.
5 зупинка: «Фізкультхвилинка».
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Там вони граються,
Тебе дожидаються.
4 промінець
Так можна кликати сонечко, коли воно ховається за хмари.
                      V.            Закріплення матеріалу.
6 зупинка: «Галявина випробувань».
Робота з підручником с. 48.  Читання статті підручника + відповіді на запитання.
1 абзац
-         Що трапилося, якби раптом зникло сонце?
-         А що трапилося би із живою природою?
2 абзац
-         О якій порі доби сонце гріє найбільше?
-         Чому вранці і ввечері воно дає  мало тепла?
3 абзац
-         Чи видно сонце, коли небо затягнуте хмарами?
-         Чому хмарного дня прохолодніше?
2. Розвиток спостережень
Розгляньте малюнки (їх 3)
-         Яка частина доби зображена на 1 малюнку? (ранок)
-         На якій висоті перебуває сонце над землею? (низько)
-         Де знаходиться сонце? (високо над землею)
-         Яка частина доби зображена на 3 малюнку? (вечір)
-         На якій висоті перебуває сонце над землею? (дуже низько)
-         У яку частину доби буде спекотно? (у полудень) Чому?
-         Чому вранці і ввечері буде прохолодніше? (сонце низько, променці під кутом падають на землю, і не гріють)
Молодці! 5 промінець.
                   VI.            Підсумок уроку.
7 зупинка: «Підніжжя поезії».
Сонечко любить віршики. Зараз послухаємо які віршики підготовали дітки.
1 учень
Дзвонить дзвіночок:
Дзелень! Дзелень!
 Сміється сонце,
 Збудився день.
Кличе дзвіночок:
— Бім-бам! Бім-бам!
 В школу збиратись
 Час школярам!
2 учень
Як зійде ясне сонце
Ясно стане у віконце
Як прокинуся я рано,
 То й мені світленько стане.
Я сміюся, я радію
Я, як сонечко, я яснію.
-         Чи сподобалося вам на цій зупинці?
6 промінець

-         Ось наша подорож закінчується. Ви врятували Землю від темряви, повернули Сонечко на небо.
-         Чи сподобалась вам подорож?
-         Що вам найбільше запам’яталось?
-         Про що хотіли б ще дізнатися?
-         Сонечко підготувало маленькі подарунки дітям, які гарно працювали на уроці, допомагали йому звільнитися з пащі крокодила й повернутися знову на небо. (дарує маленьке сонечко)
                VII.            Домашнє завдання зошит с. 26.







Основи здоровя



Безпечна поведінка вдома.
Користування телевізором і компютером.
2 клас












Вчитель: Прокопченко Ольга Миколаївна Спеціаліст І категорії
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 38 Запорізької міської ради Запорізької області, телефон 769-80-61

Мета: навчити основним правилам власної безпеки;
           вчити вибирати правильну відповідь; обґрунтовувати її;
           розвивати мовлення дітей,викликати позитивне емоційне ставлення до матеріалу,який вивчається.
Обладнання: сигнальні картки,мікрофон,ілюстрації до казок «Три поросяти», «Вовк та козенята», «Червона шапочка».

Хід уроку :
I. Організація класу

Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде.
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік!
Є у нас предмет чудовий-це
Урок з основ здоровя.
Ласкаво просимо ми вас
На цей урок до нас.

II. Актуалізація знань.

1. Мозковий штурм.
    Подумайте,чому так кажуть «Мій дім-це фортеця».(захищає від дощу,шкідливих викидів,злодіїв).
- Яким повинно бути житло? (теплим, зручним, надійним).
Тобто не таким, як у героїв всім вам знайомої англійської казки про трьох поросят  Ніф-Ніфа,  Нуф-Нуфа, Наф-Нафа. (показ ілюстрації).
- З чого будували свої хатки Ніф-Ніф, Нуф-Нуф, Наф-Наф?
- Чий дім був надійнішим?
- Чому Наф-Наф називав свій дім фортецею?
Висновок: Справжній дім повинен бути «фортецею», тобто надійним. У англійців є навіть прислів’я: « Мій дім-моя фортеця.» Отже,будівля повинна захищати людину від явищ природи:дощу,вітру, морозу,надмірного тепла і сонця. Від наслідків людської діяльності: шуму,пилу,шкідливих викидів.
І це ще не все. Ще від нападу розбійників, грабіжників. А ще треба,щоб у домівці було чисто, затишно,приємно всім,хто в ній живе.



III. Мотивація навчальної діяльності

    Мозковий штурм « Як ви розумієте слова «безпека вдома» (запис на дошці).
- Навіщо нам про це знати ? (щоб захистити себе та своїх близьких від різних негараздів).

IV. Повідомлення теми уроку.

    Сьогодні ми будемо обговорювати безпечну поведінку вдома; складати памятки з основних правил власної безпеки; користування телевізором та компютером.

V. Опрацювання нового матеріалу.

1. Робота в групах.
    Гра «День та ніч».
   Для цього ми утворимо дві групи.
1 група «День» (у вас на парті сонечко)
2 група «Ніч» (зірка на парті)
 Групи, вийдіть, будь ласка, до дошки.
Повторення правил роботи в групах (уважно слухати думки інших, чітко висловлювати свою думку).

Завдання:
«День» - готує розповідь про безпеку вдома.
«Ніч» - розповідь про небезпеку вдома.
Підійдіть до столу та виберіть опорні слова для своєї розповіді.
Капітан групи за опорними словами складає розповідь.
- гратися іграшками;
- читати;
- дивитися телевізор;
- відпочивати;
- електроприлади;
- сірники;
- гратися на балконі;
- перехилятися у вікно;
- гострі предмети.
Поки команди готуються, у нас буде час для гри.

Гра з класом: « Вибери предмети для гри»
У вас на партах лежать сигнальні картки. Якщо предмет небезпечний, ви сигналізуєте червоним кольором; якщо навпаки – зеленим.
- м’яч
- ніж
- книга
- сірники
- шахи                                   
- молоток і цвяхи
- хлопавка
- лялька
- машинка
- ведмедик
- Які предмети ви вибрали ?
- Чому ? (Тому що вони є безпечними для гри.)

Фізична хвилинка « Деревце» ( для постави )
Станьте біля парт. Ноги разом,стопи притиснуті до підлоги,спина пряма. Зробіть вдих, видих,плавно підніміть руки вгору долонями одна до одної, пальці разом. Потягніться всім тілом.
Витягуючись вгору, уявіть міцне, сильне деревце. Високий, стрункий стовбур тягнеться до сонця.
Організм, як дерево, наливається силою, бадьорістю,здоровям.  Опустіть руки,розслабтеся.

2. Слухання розповідей.
« Безпека вдома»
Коли я залишаюся вдома один,то
-         граюся улюбленими іграшками;
-         читаю цікаві книжки;
-         дивлюся телепередачі;
-         граюся з товаришем;
-         відпочиваю.
-         З яким твердженням ми можемо не погодитися? (дивлюся телепередачі).
-         Чому? (діти не повинні вмикати електроприлади без нагляду дорослих).
-          
« Небезпека вдома»
Залишившись дома один я:
-         не граюся сірниками;
-         не вмикаю електроприлади;
-         не граюся на балконі та не перехиляюся через відкрите вікно;
-         не беру гострі предмети.

3. Робота з підручником ( с. 61 )
Читання тексту вчителем.
-         Про що йде мова в тексті?
Перегляд малюнків та бесіда за їх змістом.
-         Яка небезпека підстерігає дітей?
1.     Можна пошкодити око.
2.     Випасти з вікна.
3.     Може статися пожежа.
4.     Можна випасти з балкона.
4. Гра « Мікрофон»
Учень,до рук якого потрапляє мікрофон, починає речення зі слів:
«Залишившись у будинку один, я…
-         не граю в ігри,що працюють від електрики;
-         ніколи не беру предмети,якими можна порізатися, уколотися;
-         не граю з петардами,сірниками,хлопавками, бо може виникнути пожежа;
-         не виходжу на балкон, не перехиляюся через перила або відкрите вікно;
-         вибираю для ігор та розваг безпечні місця;
-         граюся дитячими іграшками;
-         читаю книжки.

Висновок: Так, коли ви залишаєтеся дома наодинці,щоб бути у безпеці треба запам’ятати правила, які ми щойно обговорювали.(на дошці памятка).

Фізична хвилинка:
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка
Вишикувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз - притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали,
Й працювати знов почали.

5.Міні-лекція «Компютер та телевізор».
    Одна з улюблених розваг дома це перегляд телепередач чи гра на комп’ютері.
-А чи є це корисним? (висловлювання учнів).
Ось послухайте.
    Сьогодні ми не уявляємо свого життя без телевізора і комп’ютера. Але японські вчені дослідили,що комп’ютер негативно впливає на фізичне та психічне здоров’я людини. Ігри за комп’ютером та перегляд телепередач знижують активність мозку.
Дуже небезпечно просто сидіти перед увімкненим комп’ютером, який опромінює людину. Отож, коли людина закінчила роботу на комп’ютері чи перегляд телепередач, техніка має бути вимкнена. У дітей виробляється залежність від комп’ютера, тому що вони ще не можуть сказати собі: - Досить грати. У результаті зявляються серйозні порушення психіки.
Існує гарне польське прислів’я « Що занадто,то не здраво». Вся домашня техніка має полегшувати ваше життя,а не завдавати нових проблем,які іноді важко подолати.

6.Робота з підручником (с. 62)
    Читання статті та відповіді на запитання.
- Чому комп’ютер буває небезпечним ?
- знижується активність мозку;
- псується зір;
- порушується постава;
- людина стає агресивною,психічно неурівноваженою.

Щоб цього не сталося треба знати правила роботи з комп’ютером.
1.Не чіпай дротів! Це небезпечно!
2.Сиди зручно: спину тримай рівно.
3.Не схиляйся близько до монітора.
4.Не працюй за комп’ютером довше 15 хвилин.
Знання цих правил допоможуть вам зберегти своє здоровя.(на дошці памятка).


VI. Узагальнення знань.
    Вікторина.
1.У Маші раптово вимкнувся комп’ютер. Дівчинка вирішила полагодити його. Чи можна так робити?
2.Мишко працював за комп’ютером. Через деякий час у хлопця почервоніли очі, стала боліти голова. Яку помилку зробив Мишко?
3.Сашко хотів малювати, але помітив, що декілька олівців поламані. Він взяв ніж… Яке правило забув хлопчик?
4.Галинка почула, що на вулиці якийсь галас. Вона перехилилася через відкрите вікно, щоб побачити, що трапилося. Яку помилку зробила дівчинка?
- А тепер згадаємо,що ми обговорювали раніше.(показ ілюстрацій).
5. Поміркуй, яку помилку зробила Червона Шапочка? (почала розмову з незнайомцем і розповіла, де живе її бабуся).
6. Яку помилку зробила бабуся Червоної Шапочки? (сказала, як відчиняються двері).
7. Як ти гадаєш,чи з’їв би вовк сімох козенят,якби в дверях їхньої хатинки було вічко? (ні).
8.Чому з Колобком трапилася біда? (був дуже довірливий).

VII. Підсумок уроку.

-Чи досягли ми мети, яку ставили на початку уроку?
-Що нового ви дізналися?
-Чи знадобляться вам ці знання у житті?

VIII. Домашнє завдання: намалювати малюнки на тему: Безпечне заняття вдома.

І закінчити наш урок я хочу таким побажанням:

Запамятайте, любі діти!
Здоровя бережіть,доки малі,
І мудрими ідіть по цій землі.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що « Без здоровя щастя не буває.»






Русский язык


Времена года. Весна. Усвоение новых слов. Составление высказываний по картинкам. Прослушивание стихов о весне
 (1 класс)




Учитель Прокопченко Ольга Николаевна. Специалист І категории
Общеобразовательная школа І-ІІІ ступеней № 38 Запорожского городского совета Запорожской области, телефон 769-80-61




Цель:
·        расширять знания учащихся о весне, весенних месяцах;
·        обобщить представление учащихся о признаках весны;
·        развивать устную речь, память, умение связно отвечать на вопросы;
·        воспитывать любовь и бережное отношение к природе.
Оборудование: аудиозапись «Голоса птиц», иллюстрации с изображениями времен года, весенних месяцев, ребус.
Ход урока:
       I.            Организация класса
Прозвенел звонок для нас.
Все зашли спокойно в класс.
Встали все у парт красиво,
Поздоровались учтиво.
Тихо сели, спинки прямо.
Вижу, класс наш хоть куда.
Мы начнем урок, друзья.
    II.            Мотивация учебной деятельности.
Сегодня у нас необычный урок. Мы совершим путешествие в природу.
Взгляните на доску. Вот лесная поляна. Если мы будем хорошо работать, правильно отвечать на вопросы, то на поляне появятся цветы. Они наполнят наш мир радостью и красотой.
   - Ну что, готовы? Тогда – в путь.
 III.            Проверка домашнего задания.
1.     Отгадайте загадки.
Дел у меня немало - я белым одеялом
Всю землю укрываю, в лёд реки убираю,
Белю поля, дома, а зовут меня ... (зима).
Я раскрою почки,
В зеленые листочки,
Деревья одеваю,
Посевы поливаю,
Движения полна.
Зовут меня ... (весна)
Я соткано из зноя, несу тепло с собою,
Я реки согреваю, "купайтесь!" - приглашаю.
И любите за это вы все меня, я ... (лето).
Несу я урожаи, поля вновь засеваю,
Птиц к югу отправляю, деревья раздеваю,
Но не касаюсь сосен и ёлочек, я ... (осень).
- Каким выражением можно заменить слова-отгадки (зима, весна, лето, осень)? (времена года)
Я приглашаю к доске времена года.
- Станьте, пожалуйста, как вы следуете друг за другом.
- Ребята, проверьте, справились ли времена года с заданием?
- Молодцы (на лесной поляне появился первый цветочек)
IV.            Изучение нового материала.
- Какое время года наступает после зимы? (весна)
1. Построение ассоциативного куста.
- Что вы представляете, когда слышите слово «весна»?
  
Весна уже чувствуется во всем: и в первых подснежниках, и в нежном прикосновении солнечных лучиков, и в нежных песнях пернатых друзей. Весна – это красота молодости. Сколько радости приносит она и взрослым и детям.
Так давайте пустим весну в наши дома, в наш класс, в наши сердца.
+ 2 цветок
2.                     Игра «Доскажи словечко»
- А вы знаете, сколько месяцев продлиться весна? (Выходят по очереди учащиеся с иллюстрациями).
Прошла зима
И каждый рад.

Спешит весна,
И месяц …
(март).

За ним другой стучится в
дверь,
Он называется … (апрель).

И третий месяц вспоминай,
Как называется он? …
(май).




- Назовите весенние месяца.
- А как звучат название месяцев на украинском языке? (березень, квітень, травень)
+ 3 цветок.
3.     Разгадывание ребуса.
- Ребята, а как мы узнаем о приходе весны?
 Сейчас я прочитаю стихотворение, оно будет подсказкой для разгадывания ребуса.
Целую зиму спал,
Тепла ждал,
А теперь проснулся,
Встрепенулся,
Звонко запел:
Я весенний, голосистый,
Спешу к речке
К моей сестричке. (Ручей)
РУЧКА ЛЕЙКА
- Какие предметы изображены на рисунках? (ручка, лейка)
- На доске слова – названия предметов.
- Что обозначает «»  (запятая) в ребусе?
- И какое вышло слово?

+4 цветок
Физминутка
«Ветер дует нам в лицо…»
4.     Работа с учебником с.50,51.
Игра «Найди различия».
- А сейчас мы проверим какие вы внимательные.
- Сравни рисунки.
- Чем они похожи? (мальчик, дерево, дома, река, птицы)
- Чем различаются?
1 рисунок – зима
2 рисунок – весна
- Какие признаки вам помогли в определение времени года?
Молодцы! +5 цветок
   V.            Закрепление изученного
Многие поэты любили весну и посвящали ей свои стихотворения.
Дети нашего класса подготовили стих о весне. Послушаем их.
Зиму всю мели метели
— клёны, липы поседели...
А весной повеселели,
зацвели, зазеленели.

Уж тает снег, бегут ручьи,
В окно повеяло весною...
Засвищут скоро соловьи,
И лес оденется листвою!

Сияет солнце, воды блещут,
На всем улыбка, жизнь во всем,
Деревья радостно трепещут,
Купаясь в небе голубом.

- О каком времени года эти стихотворения?
- Какие слова из стихотворений вам об этом рассказали?
+6 цветок (подснежник)
- Как называется этот цветок? Почему?
- А кто знает стихотворение о подснежнике?

Что за чудо, за цветок –
Нежный белый лепесток.
Из-под снега появился,
Солнцу, ветру удивился.
Разбудил он сонный край:
-  Эй, весна пришла! Вставай!

А сейчас послушайте еще стихотворение.

Если я сорву цветок,
Если ты сорвёшь цветок,
Если все: и я, и ты,
Если мы сорвём цветы –
Опустеют все поляны
И не будет красоты!

- Чему учит нас это стихотворение?
- Кто догадался? (бережно относиться к природе)

Давайте вспомним правила поведения в природе:
1. Не рви в лесу, на лугу цветы. Пусть красивые растения остаются в природе! Помни, что букеты можно составлять только из тех растений, которые выращены человеком.
2.Не ломай ветви деревьев и кустарников.
3. Не повреждай кору деревьев.
4. Не сбивай грибы, даже несъедобные. Помни, что грибы очень нужны в природе.
5. Не разоряй птичьи гнёзда.
6. Не разоряй муравейники.
7. Не лови диких животных и не уноси их домой.

- А на каких уроках мы говорили о бережном отношении к природе?
Пригодятся ли нам знания правил поведения в природе в жизни?

- Как называется книга, в которую занесены исчезающие виды растений и животных?

Да, красота нежна, беззащитна. Только любовь к прекрасному, нежное и бережное отношение к окружающей природе спасет эту красоту.
А теперь закройте глазки и представьте себя на лесной полянке (звучат голоса птиц). Понравилось?
+7 цветок.

Наше путешествие на лесную полянку подошло к концу.
- Понравилось вам путешествие?
- О каком времени года мы говорили?
- Какие признаки весны запомнили?

VI.            Домашнее задание. Выучить стихотворение о весне, нарисовать рисунки: «Правила поведения в природе».
























Конспект уроку
Предмет: природознавство       Клас 1-Б. Вчитель         Прокопченко О.М.
Програма: Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою 1-4 класи.
Тема уроку: «Дерева, кущі,травянисті рослини»
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітним світом рослин; навчити учнів розрізняти дерева, кущі, трав’янисті рослини;вчити виділяти спільні та відмінні ознаки будови дерев, кущів та трав’янистих рослин;розвивати мовлення, мислення;виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, дбайливе ставлення до неї.

ХІД УРОКУ

Дії вчителя
Дії учнів
Очікувані результати відповідно Держстандарту*
I. Організаційний момент
Сідайте, діти! На уроці
Зустрілися ми знову.
Про нашу чарівну природу
Поведемо розмову.

М-організація робочого місця.


Етап «Орієнтація в навчальному матеріалі»
II. Мотивація діяльності:
Сьогодні ми здійснимо подорож до лісу. А допоможе нам Капітошка. Він буде показувати нам правильний шлях до досягнення успіхів. Погляньте на нього, який у нас чудовий помічник. Капітошка – це маленька крапля води.
Діти, хто з вас здогадався, чому саме Капітошка нам сьогодні буде допомагати? (це вода, а вода необхідна рослинам). Отже, рушаймо!


П значення води для життя рослин.
М-вчитися розмірковувати.
Етап «Організація і виконання» (основна частина)
III. Актуалізація знань:
   Ось і наша перша зупинка «Лісова стежка».
1.     Гра «Мікрофон».
Капітошка хоче дізнатися, що ми вже знаємо про природу.
·        Що таке природа?
·        На які дві групи вона поділяється?
·        Що належить до живої природи?
·        Назвіть обєкти неживої природи?
·        Які ознаки живої природи вам відомі? ( народжується, дихає, росте, рухається, живиться, відмірає)
Капітошка стверджує, що «Рослини – це частина живої природи».
·        Чи погоджуєтесь ви з ним? Доведіть свою думку.
·        Що необхідно для життя рослинам? (тепло, світло, вода, повітря, поживні речовини)
Висновок: Тобто жива природа має тісний звязок з неживою.
2.     Побудова асоціативного куща:
·        Що ви уявляєте, коли ми вимовляємо слово «рослини»?
Дерево     Користь  Кисень
Кущ           Рослини                  Їжа
      Квітка                                    Меблі    
                    Краса        Ліки
Висновок: Так – рослини це квіти, дерева, кущі; вони очищують повітря; виробляють кисень; рослини – це дивовижна краса; їх використовують у їжу; з них роблять меблі; ліки.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку:
  Сьогодні на уроці ми будемо поширювати свої знання про рослини; будемо вчитися розрізняти рослини за їх будовою.
   А ось і наша наступна зупинка «Юні натуралісти».
Натураліст – людина, яка любить природу; любить спостерігати за нею.
V. Вивчення нового матеріалу:
  Зараз я розповім вам казку про те, як зявилися рослини.
   Давно – давно, коли земля мала тільки сіре та зелене вбрання, Веселка піднялась дуже близько до Сонця і почала танути. Її коралові краплі пролилися вниз – так зявилися на Землі квіти, кущі, трави. Барвисті відтінки Веселки сховалися в пелюстки рослин. Ось так і зявилась ця краса. (плакат з малюнками рослин)
   Подивіться на малюнки рослин. Які вони красиві й різні! Недарма рослини називають зеленим чудом планети.
3.     Дидактична гра «Впізнай рослину».
А зараз пограємо в гру. Я читаю загадки, вам треба зрозуміти про яку рослину йде мова. (загадка + малюнок на дошці)
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі,
Дощик їм полоще кіски,
Звуть цих по подружок ……(берізки)
Квітка гарненька,
Із сонечком схожа.
Краї біленькі,
Серединка – жовта. (ромашка)
Лист різний із оксамита,
Соколом ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки – чай з …… (малини)
  Як ви вже побачили рослин у природі велика кількість. Усі вони не схожі одна на одну. Тому за зовнішнім виглядом рослини поділяють на 3 групи:
·        Дерева;
·        Кущі
·        Травянисті рослини.
·        Що в рослинах є спільне? (будова: корінь, стебло, лист, квітка,плід, насіння)
·        Що є відмінним?
Дерево – має одне міцне, деревянисте стебло. Його називають стовбуром.
·        Погляньте на кущ. Чим він відрізняється від рослин інших груп?
У куща – від кореня росте кілька стебел. Вони теж міцні і дерев’янисті, але значно тонші й менші, ніж стебло (стовбур) дерева.
·        Погляньте на квітку.
Травянисті рослини – це рослини з мяким соковитим стеблом.
Висновок: На які 3 групи поділяються рослини за будовою? ( дерева, кущі, травянисті рослини).
Ой, погляньте, куди привів нас Капітошка? Наступна зупинка «Лісова галявина».




Інтерактивна гра













Інтерактивна гра.






















Дидактична гра.






























М-вчитися розмірковувати.
П вміти порівнювати об’є кти живої та неживої природи.








М-встановлювати причино-наслідкові звязки


М-формування асоціативного ряду(звязок з попередніми знаннями).




М-прийняття навчальної цілі.

























П порівнює дерева, кущі, трав’янисті рослини.









Фізкультхвилинка
Зараз ми трохи відпочинемо:
Я буду показувати картинку з зображенням рослин:
Дерево – стаємо навшпиньки, руки вгору;
Кущ – руки в сторони;
Травянисті рослини – присідаємо.
Продовжуємо фізхвилинку:
Трава низенька – низенька,
Дерева високі – високі.
Вітер дерева колише – гойдає,
То вправо, то вліво їх нахиляє,
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи летять – відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.


Фізхвилинка








П здатність використати знання в зміненій ситуації.







VI. Повторення та закріплення матеріалу
Наступна зупинка «Міцний горішок».
1.     Робота з підручником.
Відкрийте підручники на с.60.
До нас у гості завітала сойка. Вона дуже стурбована, бо не може розібратися чим схожі зображені рослини і чим вони різняться.
  Для зручності збільшені зображення цих рослин я вішаю на дошку.
·        Які рослини ви бачите?
·        Визначте, яка із зображених рослин – дерево,  яка – кущ, яка – трав’яниста  рослина?
·        Чим вони відрізняються?
·        Яка ще зовнішня ознака допоможе нам визначити групи рослин? (висота рослини)
Дерево – високе
Кущ – значно нижчий за дерево
Травянисті рослини – зовсім низенькі
2.     Погляньте на с. 61
Гра «Закінчи речення».
Зараз ми пограємо у гру «Закінчи речення».
·        Яка рослина тут зайва? Чому?
-         Тюльпан – травяниста рослина
-         Проліска – травяниста рослина
-         Клен – дерево.



Робота з підручником











Дидактична гра.





П порівнює дерева, кущі, трав’янисті рослини.

П розглядає ілюстрації підручника і здобуває з них необхідну інформацію.
П працює в групі:
аналізує малюнки підручника, розповідає про отриману інформацію.


Включення нового знання та повторення
Капітошка пропонує нам пограти у гру «Знайди товариша».
Зараз до дошки вийдуть діти, у яких на партах лежать картки із зображенням рослини. Стануть у коло, роздивляться малюнки й утворять групи, звертаючи увагу на будову та висоту рослини.
-          Як називати рослини першої групи? (дерева)
-         Як відрізнити дерево від інших рослин?
-         Як назвати рослини другої групи? (кущі)
-         Як відрізнити кущ від інших рослин?
-         Як назвати рослини третьої групи?(травянисті рослини)
-         Яка відмінна ознака травянистих рослин?


Робота в групах.













П працює у групі, застосовує знання в зміненій ситуації.







Етап «Контрольно-оціночний»
Рефлексія:
Екологічна загадка «Уявіть собі, що сталось б, якби на Землі зникли всі рослини?»
-         Як запобігти цьому лиху? (дбати про природу, дотримуватися правил поведінки в природі)
·        Не ламай гілок дерев і кущів
·        Не псуй дерев
·        Не рви квітів у лісі, на луках.
Нарешті ми на останній зупинці «Узлісся».




Створення памятки «Правила поведінки у природі».



М встановлюють причино-наслідкові звязки
П оцінює конкретні приклади поведінки у природі.
VІІ.  Підсумок уроку:
Узлісся – кінець лісу
·        Чи сподобалась вам подорож?
·        Що нового ви дізналися на уроці?
·        На які 3 групи поділяються рослини?
·        У чому полягає головна відмінність у будові дерева від будови інших рослин?
І на згадку про нашу подорож Капітошка дарує вам квітку. Вона буде допомагати нам пізнавати чарівний світ рослин.
(Діти перегортають картинки , які лежать на партах).
Закінчити наш урок я хочу такими словами:
На більшому світі, на чорній землі
Є мова у квітів, є мова в зорі.
Є мова у бджілки, метелика й клена,
В бузкової гілки, в любистку зеленого.
Є мова в калини, в дрімучого лісу.
Любіть ви природу! Радійте ви квітам!



О застосування набутих ЗУН та способів діяльності у практичному житті.














Природознавство
Тема: «Дерева, кущі,травянисті рослини».

                              




     
                                                          Вчитель: Прокопченко О.М
                                                    м.Запоріжжя 2015 р.
Мета: ознайомити учнів з різноманітним світом рослин; навчити учнів розрізняти дерева, кущі, трав’янисті рослини;вчити виділяти спільні та відмінні ознаки будови дерев, кущів та трав’янистих рослин;розвивати мовлення, мислення;виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: Капітошка, таблиця з зображенням рослин, карта подорожі, малюнки до асоціативного куща «Рослини», малюнки: дерева, кущі, травянисті рослини.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Сідайте,діти! На уроці
Зустрілися ми знову.
Про нашу чарівну природу
Поведемо розмову.
ІІ. Мотивація
   Сьогодні ми здійснимо подорож до лісу. А допоможе нам Капітошка. Він буде показувати нам правильний шлях до досягнення успіхів. Погляньте на нього, який у нас чудовий помічник. Капітошка – це маленька крапля води.

-         Діти, хто з вас здогадався, чому саме Капітошка нам сьогодні буде допомагати? (це вода, а вода необхідна рослинам). Отже, рушаймо!
ІІІ. Актуалізація знань:
   Ось і наша перша зупинка «Лісова стежка».
1.    Гра «Мікрофон».
Капітошка хоче дізнатися, що ми вже знаємо про природу.
·       Що таке природа?
·       На які дві групи вона поділяється?
·       Що належить до живої природи?
·       Назвіть обєкти неживої природи?
·       Які ознаки живої природи вам відомі? ( народжується, дихає, росте, рухається, живиться, відмірає)
Капітошка стверджує, що «Рослини – це частина живої природи».
·       Чи погоджуєтесь ви з ним? Доведіть свою думку.
·       Що необхідно для життя рослинам? (тепло, світло, вода, повітря, поживні речовини)
Висновок: Тобто жива природа має тісний звязок з неживою.
2.    Побудова асоціативного куща:
·       Що ви уявляєте, коли ми вимовляємо слово «рослини»?


                             
Висновок: Так – рослини це квіти, дерева, кущі; вони очищують повітря; виробляють кисень; рослини – це дивовижна краса; їх використовують у їжу; з них роблять меблі; ліки.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку:
  Сьогодні на уроці ми будемо поширювати свої знання про рослини; будемо вчитися розрізняти рослини за їх будовою.
   А ось і наша наступна зупинка «Юні натуралісти».
Натураліст – людина, яка любить природу; любить спостерігати за нею.
V. Вивчення нового матеріалу:
  Зараз я розповім вам казку про те, як зявилися рослини.
   Давно – давно, коли земля мала тільки сіре та зелене вбрання, Веселка піднялась дуже близько до Сонця і почала танути. Її коралові краплі пролилися вниз – так зявилися на Землі квіти, кущі, трави. Барвисті відтінки Веселки сховалися в пелюстки рослин. Ось так і зявилась ця краса. (плакат з малюнками рослин)
   Подивіться на малюнки рослин. Які вони красиві й різні! Недарма рослини називають зеленим чудом планети.
3.    Дидактична гра «Впізнай рослину».
А зараз пограємо в гру. Я читаю загадки, вам треба зрозуміти про яку рослину йде мова. (загадка + малюнок на дошці)
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі,
Дощик їм полоще кіски,
Звуть цих по подружок ……(берізки)
Квітка гарненька,
Із сонечком схожа.
Краї біленькі,
Серединка – жовта. (ромашка)
Лист різний із оксамита,
Соколом ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки – чай з …… (малини)
  Як ви вже побачили рослин у природі велика кількість. Усі вони не схожі одна на одну. Тому за зовнішнім виглядом рослини поділяють на 3 групи:
·       Дерева;
·       Кущі
·       Травянисті рослини.
·       Що в рослинах є спільне? (будова: корінь, стебло, лист, квітка,плід, насіння)
·       Що є відмінним?
Дерево – має одне міцне, деревянисте стебло. Його називають стовбуром.
·       Погляньте на кущ. Чим він відрізняється від рослин інших груп?
У куща – від кореня росте кілька стебел. Вони теж міцні і дерев’янисті, але значно тонші й менші, ніж стебло (стовбур) дерева.
·       Погляньте на квітку.
Травянисті рослини – це рослини з мяким соковитим стеблом.
Висновок: На які 3 групи поділяються рослини за будовою? ( дерева, кущі, травянисті рослини).
Ой, погляньте, куди привів нас Капітошка? Наступна зупинка «Лісова галявина».
 Зараз ми трохи відпочинемо:
Я буду показувати картинку з зображенням рослин:
Дерево – стаємо навшпиньки, руки вгору;
Кущ – руки в сторони;
Травянисті рослини – присідаємо.
Продовжуємо фізхвилинку:
Трава низенька – низенька,
Дерева високі – високі.
Вітер дерева колише – гойдає,
То вправо, то вліво їх нахиляє,
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи летять – відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу:
Наступна зупинка «Міцний горішок».
1.    Робота з підручником.
Відкрийте підручники на с.60.
До нас у гості завітала сойка. Вона дуже стурбована, бо не може розібратися чим схожі зображені рослини і чим вони різняться.
  Для зручності збільшені зображення цих рослин я вішаю на дошку.
·       Які рослини ви бачите?
·       Визначте, яка із зображених рослин – дерево,  яка – кущ, яка – трав’яниста  рослина?
·       Чим вони відрізняються?
·       Яка ще зовнішня ознака допоможе нам визначити групи рослин? (висота рослини)
Дерево – високе
Кущ – значно нижчий за дерево
Травянисті рослини – зовсім низенькі
2.    Погляньте на с. 61
Гра «Закінчи речення».
Зараз ми пограємо у гру «Закінчи речення».
·       Яка рослина тут зайва? Чому?
-         Тюльпан – травяниста рослина
-         Проліска – травяниста рослина
-         Клен – дерево.


3.    Капітошка пропанує нам пограти у гру «Знайди товарища».
Зараз до дошки вийдуть діти, у яких на партах лежать картки із зображенням рослини. Стануть у коло, роздивляться малюнки й утворять групи, звертаючи увагу на будову та висоту рослини.
-          Як називати рослини першої групи? (дерева)
-         Як відрізнити дерево від інших рослин?
-         Як назвати рослини другої групи? (кущі)
-         Як відрізнити кущ від інших рослин?
-         Як назвати рослини третьої групи?(травянисті рослини)
-          
-         Яка відмінна ознака травянистих рослин?
Молодці!!!!
4.    Екологічна загадка «Уявіть собі, що сталось б, якби на Землі зникли всі рослини?»
-         Як запобігти цьому лиху? (дбати про природу, дотримуватися правил поведінки в природі)
·       Не ламай гілок дерев і кущів
·       Не псуй дерев
·       Не рви квітів у лісі, на луках.
Нарешті ми на останній зупинці «Узлісся».
VІІ.  Підсумок уроку:
Узлісся – кінець лісу
·       Чи сподобалась вам подорож?
·       Що нового ви дізналися на уроці?
·       На які 3 групи поділяються рослини?
·       У чому полягає головна відмінність у будові дерева від будови інших рослин?
І на згадку про нашу подорож Капітошка дарує вам квітку. Вона буде допомагати нам пізнавати чарівний світ рослин.
(Діти перегортають картинки , які лежать на партах).
Закінчити наш урок я хочу такими словами:
На більшому світі, на чорній землі
Є мова у квітів, є мова в зорі.
Є мова у бджілки, метелика й клена,
В бузкової гілки, в любистку зеленого.
Є мова в калини, в дрімучого лісу.


Любіть ви природу! Радійте ви квітам!






Сонце та його значення
для життя на Землі
1 клас



                                                                                                                                                        


Мета:
·                    формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини;
·                    вчити спостерігати за висотою сонця і встановлювати найпростіші зв’язки між висотою сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю;
·                    сприяти формуванню в учнів потреби для пізнання світу.
Обладнання:  маленькі сонечка, маски, соняшник, Сонце, сонечко, предметні
малюнки, іграшковий крокодил, підручник, зошит.
Хід уроку:
                          I.            Організація класу.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати,
Щоб не було у нас мороки
Всі готові до уроку?
Так гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаємо.
                       II.            Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні у нас буде не простий урок, а урок-подорож. Послухайте віршик і дізнаєтесь, кого на уроці ми будемо визволяти.
Сонечко у небі гралось
І за хмарку заховалось
Глянув зайка у вікно,
Стало зайчику темно.
А сороки-білобоки
Поплигали по полях,
Закричали журавлям:
«Горе! Горе! Крокодил
Сонечко у небі з’їв!»



-         Діти, яка трапилася біда?
-         Що ми будемо визволяти із пащі крокодила?
Шлях наш буде важкий. Нам треба подолати багато перешкод, щоб визволити сонечко, повернути його промінці. Долаючи кожну перешкоду, ми будемо здобувати 1 промінець, щоб сонечко знову засяяло на небі.
Отже, рушаймо!
                    III.            Перевірка домашнього завдання.
1 зупинка: «Спостерігай-ка».
-         Яка зараз пора року?
-         Який місяць? Число?
-         Який стан неба? (ясне, похмуре, хмарне)
-         Чи був вітер, коли ви йшли до школи? Якої сили? (слабкий, сильний, помірний)
-         Чи є опади?
Молодці, з першою перешкодою ви впоралися. І ось із-за хмарки трішки визирнуло сонечко, але поки ще без промінців.
Наша подорож триває.
2 зупинка: «Острів загадок».
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда –
Звичайна, підкажіть… (вода).
Увесь світ годую, а сама не їм. (Земля)
Між берегів текла, текла,
Мороз зміцнів – під скло лягла. (Річка)
В синім небі світлячки,
Не дістати до них рукою,
А найбільший світлячок
Вигнувся дугою. (Місяць і зорі)
Зелененьку сукню маю –
Її ніколи не знімаю,
Один – єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю. (Ялинка)
На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте
Жовте око, жовті вії
Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
У кубельце фрукти носить,
Стріне вас – ховає носик,
Кожух із голочок,
Хто, скажіть, це? (Їжачок)
Є у лісі хата,
В ній кімнат багато,
Тут живе отара
Добрих санітарів
Ти цю хату не чіпай –
Санітарам спокій дай. (Мурахи)
-         Як одним словом можна назвати слова – відгадки? (Природа)
-         Яка буває природа?
-         До якої природи належать земля, вода, річка, місяць, зірки? (Нежива)
-         До якої природи належать ялинка, соняшник, їжачок, мурахи? (Жива)
-         А людина?
-     Чим відрізняється жива природа від неживої? (Народжується, живиться, росте, розмножується, відмирає)
Молодці! І цю перешкоду ви подолали. Отже ми звільнили перший промінець з пащі крокодила.
3 зупинка: «Знайди зайве».
-         Який предмет зайвий? Чому?
1 група: гриб, береза, півень, місяць.
2 група: хмари, небо, вода, зорі, кіт.
3 група: плита, подушка, сонечко, рушник.
Ось вже і другий промінець засяяв.
                   IV.            Вивчення нового матеріалу.
4 зупинка: «Долина знайомств».
Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не задумувалися про його значення для життя на Землі.
-         До якої природи належить Сонце?
-         Що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «Сонце»?


Так, сонце, безперервно посилає на Землю світло і тепло.
Сонце – джерело життя на Землі і знаходиться від нас дуже далеко. Щоб до нього доїхати швидким поїздом, то не вистачить життя.
Маленькому промінчику Сонця потрібно всього 8 хвилин (маленька перерва), щоб спуститися на Землю.
Сонце – це зірка, величезна розжарена куля.
Якщо уявити Земля з горошину, то Сонце буде як великий кавун.
-     Уявіть собі, що Сонце зникне… Що буде? (темно, загинуть рослини, тварини і людина)
Земля потоне в темряві, все живе на Землі загине, і наша планета вкриється товстим шаром криги.
На щастя, таке не може трапитись.
Інсценування.
Засперечались якось між собою Соняшник та Сонечко семи крапкове: хто головніший – рослини чи тварини.

Соняшник:  Без нас , як їжі , не змогли б прожити  ви жодного дня. І житло ви будуєте на деревах чи кущах . Ми і повітря для вас очищуємо від пилу і бруду. І що ви б  , тварини без нас робили? Нічого. Навіть дихати не змогли б.
 Сонечко: А без нас,  ваші  квітки ніколи б не давали плодів. І хто вам допомагає розселитися по світу , як не ми? А ще ми покращуємо грунт, де ви ростете. А ще….а ще…..а ще…….
 Сонце :  Не варто сперечатися. У кожного з вас своя роль на цій планеті. У матінки – Землі немає хороших чи поганих, корисних чи непотрібних дітей – рослин чи тварин. Проте без мене, Сонця , неможливе ваше життя. Я не просто розганяю темряву ночі , а зігріваю вас. Моя енергія розподіляється між усіма живими організмами.
-         Сподобалась вам казочка?
-         Хто її герої? (сонце, соняшник, сонечко)
-         Як одним словом ми можемо назвати героїв казки? (сонечко)
-         Кого ми можемо назвати Сонечком?
-         Комаху
-         Рослину
-         Сонце (зірку)
Слово має декілька значень.
-         Як Сонце вирішило суперечку між Соняшником та сонечком?
Діти вішають 3 промінець.
5 зупинка: «Фізкультхвилинка».
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Там вони граються,
Тебе дожидаються.
4 промінець
Так можна кликати сонечко, коли воно ховається за хмари.
                      V.            Закріплення матеріалу.
6 зупинка: «Галявина випробувань».
Робота з підручником.  Читання статті підручника + відповіді на запитання.
1 абзац
-         Що трапилося, якби раптом зникло сонце?
-         А що трапилося би із живою природою?
2 абзац
-         О якій порі доби сонце гріє найбільше?
-         Чому вранці і ввечері воно дає  мало тепла?
3 абзац
-         Чи видно сонце, коли небо затягнуте хмарами?
-         Чому хмарного дня прохолодніше?
2. Розвиток спостережень
Розгляньте малюнки (їх 3)
-         Яка частина доби зображена на 1 малюнку? (ранок)
-         На якій висоті перебуває сонце над землею? (низько)
-         Де знаходиться сонце? (високо над землею)
-         Яка частина доби зображена на 3 малюнку? (вечір)
-         На якій висоті перебуває сонце над землею? (дуже низько)
-         У яку частину доби буде спекотно? (у полудень) Чому?
-         Чому вранці і ввечері буде прохолодніше? (сонце низько, променці під кутом падають на землю, і не гріють)
Молодці! 5 промінець.
                   VI.            Підсумок уроку.
7 зупинка: «Підніжжя поезії».
Сонечко любить віршики. Зараз послухаємо які віршики підготовали дітки.
1 учень
Дзвонить дзвіночок:
Дзелень! Дзелень!
 Сміється сонце,
 Збудився день.
Кличе дзвіночок:
— Бім-бам! Бім-бам!
 В школу збиратись
 Час школярам!
2 учень
Як зійде ясне сонце
Ясно стане у віконце
Як прокинуся я рано,
 То й мені світленько стане.
Я сміюся, я радію
Я, як сонечко, я яснію.
-         Чи сподобалося вам на цій зупинці?
6 промінець

-         Ось наша подорож закінчується. Ви врятували Землю від темряви, повернули Сонечко на небо.
-         Чи сподобалась вам подорож?
-         Що вам найбільше запам’яталось?
-         Про що хотіли б ще дізнатися?
-         Сонечко підготувало маленькі подарунки дітям, які гарно працювали на уроці, допомагали йому звільнитися з пащі крокодила й повернутися знову на небо. (дарує маленьке сонечко)





 
Тварини. Дикі тварини рідного краю (комахи, риби, птахи, звірі)
1 клас




Мета:
-         розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю
-         розвивати мовлення, мислення;
-         виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, дбайливе ставлення до неї.
Хід уроку
I.                  Організаційний момент
Сідайте, діти. На уроці
Зустрілися ми знову.
Про нашу чарівну природу
Поведемо розмову.
II.               Мотивація
Сьогодні, виконуючи різні завдання, ми складемо пазли, на яких буде зображено одного з представників живої природи.
Отже почнемо!
III.           Актуалізація опорних знань
1.     Гра «Мікрофон»
-         Що таке природа?
-         На які дві групи вона поділяється?
-         Які ознаки живої природи вам відомі? (народжуються, дихає, росте, рухається, живиться, відмирає)
-         Що належить до живої природи? (рослини, тварини, людини).
Про представників якої з частин живої природи ми будемо сьогодні вести розмову, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки, які підготували учні нашого класу.
Із одним вікном хатина,
Роботяща в ній родина,
По квітках усе літають,
                                         Мед пахучий добувають (Бджоли).

Має хвіст, та не літає,
Має рот – не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати
І загадку відгадати (Риба).

Бережлива і грайлива,
                                           Й спритная вона на диво.
Вміє далеко стрибати
                                           І горіхи розгризати (Білка).

Його дзьобик – молоток,
В лісі чути: «ток-ток-ток»
Він комах з кори виймає,
Про дерева щиро дбає (Дятел).

-         Назвіть, кого ви бачите на малюнках? (риби, бджола, дятел, білка)
-         Як назвати ці слова одним? (тварини)
-         Здогадалися про кого піде мова на нашому уроці?
-         На які групи можемо поділити цих тварин? (риби, комахи, птахи, звірі)
-         Назвіть істотні ознаки комах. (6 ніжок, 4 крильця)
-         Назвіть істотні ознаки птахів. (дзьоб, крила, 2 ноги, пірячко)
-         Назвіть істотні ознаки риб. (луска, плавці зябра)
-         Назвіть істотні ознаки звірів. (4 ноги, шерсть, годують дитинчат молоком). Пазл № 1.
2.     Гра «Знайди зайве» (до дошки виходять учні з картками, на яких зображено тварин: заєць. корова, сова, сонечко).
-         Хто з тварин зайвий? Чому?
Пазл № 2.
IV.           Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми поведемо розмову про диких тварин нашого краю. Згадаємо, яких диких тварин вам доводилося бачити серед природи у нашому рідному краї. А також правила поведінки у природі.
Фізхвилинка
Йшли ведмедики малі (кроки на місці).
Нахилились до землі (нахил, руки вниз).
Потім встали, руки в боки
І зробили три підскоки.
Потім розминали плечі (руки до плечей, колові рухи)
Рівні спинки у малечі!
Руки вгору, опустили
І за парти дружно сіли.
V.               Вивчення нового матеріалу
1.     Робота з підручником с. 102.
-         Розгляньте уважно малюнки.
-         Які групи тварин ви бачите на малюнках? Назвіть їх.
-         Яка тваринка зайва? (равлик.). Чому? (вона не має жодної ознаки тих груп тварин, які ми вже вивчили). Равлик належить до групи слимаків.
-         Кого із зображених тварин можна зустріти у нашому краї? (заєць, вовк, лисиця, дикий кабан, дикі качки, лебідь, їжак  і т.ін.)
Більшість диких тварин ведуть потаємне життя. Турбувати їх не можна.
Пазл № 3.
2.     Гра «Упізнай тваринку»
-         Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки, вона швидко згортається в колючий клубок (їжак).
-         Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх ворогів (заєць).
-         Я – хитрунка. Коли голодна, прибігаю до села, курочку чи гусочку хапаю. Я – руда красуня. Маю довгий хвіст, який допомагає мені замітати сліди (лисиця).
-         До якої групи належать ці тваринки? (звірі).
Пазл № 4.
Фізхвилинка
Ми метелики чудові.
Маєм крильця кольорові.
Над квітками кружляємо,
Втоми ми не знаємо.
Пташечку злякалися,
Під квіткою сховалися.
VI.            Закріплення вивченого матеріалу
1.     Робота в зошитах
Поставимо «+» у куточку малюнків, де зображено тварин рідного краю. Для цього треба пригадати, про яких тварин ми сьогодні згадували.
Пазл № 5.
2.     Гра «Хто де живе?»
ведмідь                           дупло
лисиця                            барліг
білка                               нора
бджола                            вулик
Прочитайте слова першого стовпчика. Як назвати їх одним словом? (тварини).
Прочитайте слова другого стовпчика. Як назвати їх одним словом? (житло)
Допоможіть тваринам знайти будиночки.
Пазл № 6.

VII.        Підсумок уроку
-         Про кого йшла мова на уроці?
-         Чи потрібно дбати про тварин? Чому?
-         Давайте складемо правила поведінки в природі.
1.     Не турбуй тварин!
2.     Дотримуйся тиші!
3.     Не розорюй пташині гнізда, не чіпай пташенят!
-         Погляньте які чудові пазли ми склали. Хто на них зображений? (лисиця)
-         До якої групи тварин належить? Чи водиться лисиця в нашому краї?
Закінчити наш урок я хочу такими словами:
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить –

Бо світ навколо любові просить.





Комментарии